TwinAir

Een gezond dieet gebaseerd op innovatie bracht ons deze lichte, schone, simpele en zeer efficiënte motor.

MultiAir

Het geheim van een levendige motor: lucht inademen, mengen met benzine en schoon weer uitademen.

Motoren

Het hart van je auto met een nieuwe ziel. Sprankelend en milieuvriendelijk. Eenvoudig en efficiënt.

Aardgas

Van Turijn naar Rome op slechts één volle tank. Schoon rijden, flink besparen en parkeren in de buurt van het Colosseum.

#5-Title#

#5-Claim#

eco:Drive

Je persoonlijke digitale trainer voor milieuvriendelijk rijden tegen minimale brandstofkosten.

Traction Plus

Met Traction+ is je Fiat niet uit het veld te slaan!

Dualogic

Automatisch of zelf schakelen? Als het tijd wordt voor verandering, is het belangrijk de juiste keuze te kunnen maken.

GSI

"Wegrijden in de hoogste versnelling?" Geen goed idee. Volgens GSI.

Alternatieve brandstoffen

De continue verbetering van het gebruik van traditionele brandstoffen en het zoeken naar het gebruik van alternatieve brandstoffen is een belangrijke uitdaging voor de mobiliteit van de toekomst.

i-Efficiency

Intelligente techniek, geniale vormgeving.

Elektronica

Autorijden is leuk. En dankzij allerlei handige elektronische hulpmiddelen wordt het steeds leuker.

Erfgoed

Een familiealbum vol goede ideeën.

Details

Werken aan details om te komen tot de meest efficiënte oplossing is een van de pijlers van ons onderzoek. Alles wordt bekeken en onderzocht, met als doel de kwaliteit van het autorijden verder te verbeteren.

Een lange geschiedenis

Een lange geschiedenis van onderzoek en ontwikkeling is de beste basis voor oplossingen

Blue&Me TomTom

Een andere muziekje kiezen, een restaurant zoeken, naar huis bellen, nagaan hoe ver het nog is, weer een andere muziekje kiezen. Allemaal gewoon terwijl je rijdt.

MultiJet

De stilste, schoonste en zuinigste dieselmotor. En ook de mooiste.

Start&Stop

De motor start zodra je wilt wegrijden. En stopt wanneer je even moet wachten.

Aardgas Turbo

De kleine turbine die de efficiëntie verhoogt.

X

Aardgas

Aardgas is de meest milieuvriendelijke brandstof en op dit moment het enige echte alternatief voor aardoliederivaten. Rijden op aardgas brengt een aanzienlijke vermindering met zich mee van alle emissies (23% lagere CO22-uitstoot ten opzichte van.o.v. rijden op benzine), waaronder ook die van aromatische verbindingen zoals benzeen en zeer reactieve koolwaterstoffen die de vorming van ozon bevorderen. In de vorm van biogas is aardgas potentieel ook een hernieuwbare energiebron en het is bovendien aanzienlijk goedkoper dan andere brandstoffen.
Vanwege de milieuvoordelen gelden voor autoí's die op aardgas rijden over het algemeen geen toegangsbeperkingen in stadscentra en stedelijke gebieden met milieuzones zoals die in steeds meer Europese landen worden ingevoerd.
Met een keuze uit vijf 5 Natural Power-modellen (waarvan er drie 3 ook in Nederland leverbaar zijn) heeft Fiat op dit moment het grootste aanbod aan aardgasmotoren ter wereld.

  • Fiat Doblò
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Blue&Me TomTom

Naast de gewone infotainmentfuncties (radio/cd-/mp3-speler, handsfree bellen, navigatie en tripcomputer), geeft het systeem ook eco:Drive-informatie en laat het zien wanneer je moet schakelen om zo zuinig mogelijk te rijden. Zonder je handen ook maar een moment van het stuur te hoeven nemen.
Meer over Blue&Me™: www.blueandme.net

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto

#5-Title#

#5-HtmlDescription#
    #5-AirTechCategories#

i-Efficiency

Motor en versnellingsbak
Verminderde interne weerstand
Voor een langere levensduur en verbeterde efficiëntie is de motor voorzien van geoptimaliseerde lagers, flexibele zuigerveren met een geringere wrijving, motor- en versnellingsbakolie met lage viscositeit en een oliepomp met variabele opbrengst.

Aanpassing inspuiting tijdens opwarmfase
Om de afzonderlijke inspuitingen nauwkeuriger te kunnen doseren, is een elektronisch geregelde thermostaat toegepast. (De wrijving is hoger als de motor koud is en daarom liggen brandstofverbruik en emissieniveau in die fase hoger.)

Intelligent motormanagement
Dankzij de Eco-modus liggen het brandstofverbruik en het emissieniveau lager bij elk soort gebruik van de auto; het aircosysteem is energiezuinig zonder dat dit gepaard gaat met vermogensverlies.

Voertuig

Aerodynamica
Toepassing van een spoiler, stroomlijning van de bodemplaat en de speciale afstelling van het onderstel verminderen de luchtweerstand en gaan liftneigingen tegen.

Banden

Banden met lage rolweerstand verminderen de contactweerstand met het wegoppervlak, gaan de productie van fijnstof tegen en beperken geluidsoverlast voor de omgeving.

Beperking geluid en trillingen
Om de geluidsproductie tegen te gaan of geluid te dempen wanneer het ontstaan ervan onvermijdelijk is, zijn diverse maatregelen genomen. Zo zijn de verstuivers voorzien van afdekkappen, staat de auto op banden met geluiddempende eigenschappen, is de voorruit voorzien van geluidsisolerend PVB-folie, is ‘“geperforeerde’” hemelbekleding toegepast en zijn de holle ruimten van het front tot de A-stijlen opgevuld met schuim. Al deze maatregelen dragen bij aan een verbeterd comfort, een stiller interieur en een geringere geluidsoverlast voor de omgeving.

  • Fiat 500
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

MultiJet

De MultiJet-technologie zoals die wordt toegepast op de common rail-motoren van de nieuwste generatie maakt het mogelijk meerdere inspuitingen 5 tot 8 per arbeidscyclus vlak achter elkaar uit te voeren.
Dit zorgt voor een stillere werking, een besparing op het brandstofverbruik van 3% en een vermindering van de uitstoot aan stikstofoxiden tot 20%.

Eco Turbo
Deze kleine turbocompressor met variabele geometrie de kleinste die er is zorgt voor een efficiëntere regeling van de luchttoevoer bij lage toerentallen. Dit resulteert in meer rijplezier dankzij 20% meer koppel en een vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-emissie met 3% dankzij langere overbrengingen in de versnellingsbak.

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Doblò
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

eco:Drive

eco:Drive is een innovatieve en gebruiksvriendelijke computertoepassing die je helpt om nÛog zuiniger te rijden. Het programma analyseert je rijstijl en geeft op basis daarvan tips om minder brandstof te verbruiken, de CO22-emissies te reduceren Èn geld te besparen.
Download het programma, kopieer het op een USB-stick en plaats die in de Blue&Meô-poort van je Fiat. Aan het einde van de rit neem je de USB-stick uit en steekt die thuis in je computer, waarna het programma je gegevens omzet in nuttige feiten en cijfers.
Door in te loggen op eco:Ville kun je je rijstijl ook vergelijken met die van andere eco:Drivers.
Ga naar www.fiat.com/ecoDrive om meer over het programma te weten te komen of om de software te downloaden.

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

MultiAir

MultiAir is Fiats innovatieve klepbedieningssysteem waarbij de luchttoevoer naar de verbrandingskamers niet langer via een gasklep wordt geregeld, maar met behulp van elektro-hydraulische actuators op elke cilinder die het openen van de inlaatkleppen per arbeidsslag nauwkeurig regelen om energie- en spoelverliezen te elimineren. Het systeem werd voor het eerst toegepast op de Fire 1.4-motor.

  • Fiat Bravo
  • Fiat Punto

GSI

Bij modellen met handgeschakelde versnellingsbak geeft de Gear Shift Indicator (GSI) aan welke versnelling moet worden gekozen om zo zuinig en schoon mogelijk te rijden.

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto

Dualogic

De geautomatiseerde Dualogic-versnellingsbak neemt met behulp van een elektronische regeleenheid en elektro-hydraulische actuators de taak van zowel het koppelingspedaal als de versnellingspook over, zodat altijd de optimale versnelling wordt gekozen en je niet langer de koppeling hoeft te bedienen.
Bij automatische bediening heb je de keuze uit een stand voor maximale besparing of eentje voor optimale prestaties, maar je kunt er ook voor kiezen zelf te schakelen met de als joystick uitgevoerde schakelpook.

 

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Start&Stop

Een innovatief en efficiÎnt systeem dat de motor uitzet bij korte stops in het verkeer - bijvoorbeeld voor een rood licht of bij een opstopping - en weer start zodra je weer verder kunt rijden. Het systeem herkent wanneer er sprake is van stop-start-verkeer en wordt dan automatisch uitgeschakeld. Komt de rijsnelheid boven de 10 km/h en kun je weer gewoon doorrijden, dan wordt het opnieuw ingeschakeld.

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Aardgas Turbo

Turbo-downsizing toegepast op aardgasmotoren zorgt voor een betere verbranding en een vermindering van de CO2-uitstoot met 33% ten opzichte van rijden op benzine. Meer bereik en meer plezier.

Erfgoed

1987
Croma Diesel met directe injectie
De Fiat Croma Turbodiesel was de eerste sedan ter wereld met directe dieselinspuiting, waarmee hij 15% zuiniger was dan soortgelijke diesels en 30% dan andere modellen van vergelijkbaar formaat met benzinemotor.

1990
Panda Elettra
De Panda Elettra was Fiats eerste in serie geproduceerde elektrische auto. Deze slechts in een geringe oplage gebouwde elektrische Panda van 1150 kg had een elektromotor van 12,5 pk.

Marea Bi-fuel
De Fiat Marea was de eerste auto met een dubbel brandstofsysteem voor rijden op benzine en aardgas. De aardgastank was ondergebracht in de kofferruimte.
Common Rail
Met common rail -  – voor het eerst toegepast op de Fiat Marea 1.9 JTD 105 pk -  – bracht Fiat een revolutie in de dieseltechniek teweeg. Het systeem, gebaseerd op inspuiting via afzonderlijke injectoren op elke cilinder die hun brandstof krijgen aangevoerd via een gedeelde hogedrukleiding, is tegenwoordig de norm in de hele auto-industrie.

2003
Multijet
MultiJet is de tweede generatie van het common rail-systeem waarbij meerdere inspuitingen per arbeidsslag plaatsvinden (tot vijf 5 per cyclus). Een totaal nieuwe voorinspuitingsstrategie zorgt daarbij voor een substantiële reductie in de geluidsontwikkeling. Het systeem werd voor het eerst toegepast op de Punto 1.3.
Brandstoffen op ethanolbasis
De Tetra Fuel-motor, een doorontwikkeling van de Flex Fuel, kan op vier 4 verschillende brandstoffen lopen: benzine, ethanol, diesel en aardgas.
Anders dan bij de Bi-Fuel-modellen op aardgas en benzine zijn benzine en ethanol geen alternatieven voor elkaar, maar worden ze gemixt in dezelfde tank.
De eerste Fiat met dit type motor was de Palio in 2006.
Geautomatiseerde versnellingsbak
De geautomatiseerde versnellingsbak, door de Fiat Group ontwikkeld in 1999, is een handmatig bediende versnellingsbak waarbij de bediening van de koppeling en het schakelen elektronisch worden geregeld. Dit type transmissie, ook wel gerobotiseerde versnellingsbak genoemd, werd voor het eerst op een Fiat toegepast bij de Panda van 2004.

2009
Multijet II
Deze nieuwste generatie van het common rail-systeem maakt gebruik van verstuivers die dankzij een speciaal geprogrammeerd balansklepsysteem en een geoptimaliseerde mapping (Injection Rate Shaping) een grotere injectieflexibiliteit met maximaal acht 8 inspuitingen per cyclus mogelijk maken.
MultiAir
MultiAir is Fiats innovatieve klepbedieningssysteem waarbij de luchttoevoer naar de verbrandingskamers niet langer via een gasklep wordt geregeld, maar met behulp van elektro-hydraulische actuators op elke cilinder die het openen van de inlaatkleppen per arbeidsslag nauwkeurig regelen om energie- en spoelverliezen te elimineren. Het systeem werd voor het eerst toegepast op de Fire 1.4-motor.

2010
TwinAir
Als ultieme vorm van downsizing met twee 2 cilinders in plaats van vier4, is Fiats revolutionaire TwinAir-motor onder andere dankzij de MultiAir-technologie de schoonste benzinemotor ter wereld.
Voorzien van een efficiënte turbocompressor levert het blok met een inhoud van slechts 900 cm3 met een vermogen van 85 pk bij een CO22-emissie van slechts 90 g/km* en een ongekend gunstig brandstofverbruik.

*Fiat 500 TwinAir Turbo 85 MTA.

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Doblò
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Traction Plus

Het elektronisch sperdifferentieel Traction+ zorgt bij ongelijke grip van de aangedreven wielen voor afremmen van het doorslippende wiel. De beschikbare aandrijfkracht wordt overgebracht naar het voorwiel dat wel voldoende grip heeft, zodat de auto niet gaat slippen en ook kan wegrijden op modder, sneeuw of ijs.

TwinAir

Als ultieme vorm van downsizing met 2 cilinders in plaats van 4, is Fiats revolutionaire TwinAir-motor onder andere dankzij de MultiAir-technologie de schoonste benzinemotor ter wereld. Voorzien van een efficiënte turbocompressor levert het blok met een inhoud van slechts 900 cm3 een vermogen van 85 pk bij een CO2-emissie van slechts 90 g/km* en een ongekend gunstig brandstofverbruik.

*Fiat 500 TwinAir Turbo 85 MTA

  • Fiat 500
  • Fiat Punto