Honderd manieren om op gas te rijden

woensdag 22 januari 2014

CNG
DAGBOEK BAVO OP BIOGAS
AFLEVERING 1; BAVO OP BIOGAS

Vorige maand sloot ik een drie weken lange duurtest af van een Renault ZOE een volledig elektrische auto. Om tot volle tevredenheid een  elektrische auto te kunnen rijden bleek meer nodig dan een stekker en een stopcontact. De bereidheid om op een nieuwe manier om te gaan met je auto bleek na drie weken minstens zo belangrijk te zijn.
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt; hoe zou het zijn om op bijvoorbeeld  drie weken in een auto op aardgas te rijden? Of, nog schoner en groener, een auto op groengas? Ik heb besloten de proef op de som te nemen en de komende drie weken rond te gaan rijden in een Fiat 500L CNG.
CNG staat voor Compressed Natural Gas. Dat u het weet! Dat u niet denkt dat ik op LPG ga rijden want dat is weer heel iets anders.
Het beste is misschien om maar meteen te beginnen om al die soorten op-gas-rijden uit elkaar te trekken. De gemiddelde automobilist  ziet door al die boortorens al snel het gasveld niet meer namelijk.
Je rijdt uiteraard op gas als je LPG tankt, maar ook als je de tank vult met CNG of LNG, maar ook als je aardgas moet afrekenen bij het tankstation. En dan kun je ook nog CO2-neutraal op Groengas rijden. En op biogas, of is dat hetzelfde? Ik zie een schone taak voor een marketing expert om deze warboel van benamingen eens goed uit te leggen aan het grote publiek. Want zo wordt het op voorhand al niks met dat op gas rijden. Ik doe een poging.
1;LPG is een restproduct dat overblijft als men benzine maakt van olie. LPG is beperkt  CO2 gunstig maar een auto op LPG stoot wel iets meer stikstofoxide uit dan een benzineauto. LPG is en blijft een fossiele brandstof en die zijn allemaal eindig. Een auto die is omgebouwd naar LPG kan niet op aardgas of biogas worden gereden! Ik ga tijdens deze dagboekweken nog even uitzoeken waarom eigenlijk precies niet. Dat zou ik u niet uit het blote hoofd kunnen vertellen namelijk.
2;CNG is aardgas! Dat is makkelijk. Samengeperst aardgas. Dat is bij verbranding schoner en een stuk minder milieubelastend dan LPG, benzine en diesel. Van alle  fossiele brandstoffen zouden we uit milieuoogpunt nog het beste op aardgas (CNG) kunnen gaan rijden. CNG kan via een ingewikkeld proces vloeibaar worden gemaakt en dan heet het LNG. Dat is duurder maar je kan er meer van meenemen. Vrachtwagens rijden bijvoorbeeld soms op LNG.
3;Groengas is hetzelfde als biogas . Het heeft ongeveer dezelfde samenstelling als het fossiele aardgas maar wordt gemaakt door vergisting van plantenresten, groenteafval en of koeienstront. Daarmee wordt er dus geen nieuwe CO2 uit de aardkorst de atmosfeer in geblazen. Daarom is groengas of biogas zo goed als CO2 neutraal.
Bent u er nog?
Leuk hoor dat schoon rijden maar waarom moet het allemaal zo ingewikkeld?!
Enfin, in Lijnden haal ik een Fiat 500L CNG op. Babyblauw is ie. Misschien een symbolische kleur om aan te geven dat rijden op biogas in Nederland nog in de kinderschoenen staat? Deze babyblauwe  versie van de 500L  kan behalve op benzine dus op aardgas(CNG) rijden en daarmee dus ook ook op groengas ( =biogas). Op de motorklep hebben ze een enorme sticker geplakt waarop staat te lezen dat de CNG motor van Fiat tot Engine of the Year 2013 is uitgeroepen.
Ik begrijp dat ze bij Fiat daar enorm trots op zijn maar toch vraag ik of de grote sticker er af mag. En het kleine stickertje achterop…nou vooruit dan maar.

De TwinAir  roffelt er vrolijk op los en uit weinig valt op te maken of de 500L benzine, dan wel aardgas, dan wel Groengas aan het stoken is. Op het dashboard zit een onopvallende knop  waarmee je van gas op benzine kunt overschakelen. Dan gaat er een lampje branden dat aangeeft dat je op benzine rijdt. In een hoekje van de klokkenwinkel geven 4 gekleurde blokjes aan hoeveel CNG er nog in de tank zit. Als de CNG tank leeg is schakelt de motor automatisch en onmerkbaar over op benzine. In mijn Volvo op LPG gaat zo’n overschakeling met de hand en met schokken gepaard maar bij deze Fiat dus niet.
De CNG versie van deze TwinAirmotor  genereert 80 pk en dat is niet overdreven voor een toch best zware auto.  Bijna 1400 kilo. Het  aanzienlijke gewicht van de auto verbaast me niet echt. De eerste keer dat ik de auto zag was in het creatieve hart van Fiat, het Centro Stilo in Turijn. Toen viel het me al op wat een enorm grote wagen de 500L eigenlijk is. Breed en groot en robuust. Op foto’s lijkt deze auto verfijnder, kleiner en een stukje ieler. In een van de komende afleveringen zal ik wel eens dieper ingaan op de auto en op mijn gesprekken met de ontwerper Roberto Giolito.
Ik  wil daarnaast ook een dagboekaflevering gaan rekenen; hoe duur of voordelig is dat rijden op Groengas eigenlijk? En waarom is het nog niet zo populair bij particulieren? En hoe zit het met de mogelijkheden om te tanken? Ik wil ook uitzoeken waarom de overheid niets in de bijtelling wil doen. En hoeveel groengas wij in Nederland zelf zouden kunnen produceren. Dat is interessant; elke euro die niet naar Saoudi Arabie of naar Rusland verdwijnt is mooi meegenomen! Enfin, mijn doel is zoveel mogelijk op groengas te rijden en niet op aardgas. Want anders zakt Groningen wellicht telkens als ik een beetje gas geeft weer een stukje dieper weg. Ik wil ook uitzoeken  hoe ik eigenlijk kan controleren groengas rijd en niet stiekem op fossiele aardgas? Ik kan tenslotte ook niet zien of de schemerlamp waaronder ik dit  dagboek typ op groene of grijze stroom brandt. Enfin, genoeg te doen dus!


Fiat Group Automobiles Netherlands heeft deze Fiat 500L TwinAir Turbo CNG ter beschikking gesteld aan Bavo Galama met als doel consumenten te informeren over de 500L TwinAir Turbo CNG en groengas in het algemeen.