Tanken voor een fooi

vrijdag 24 januari 2014

CNG
DAGBOEK BAVO OP BIOGAS
AFLEVERING 2; BAVO OP BIOGAS

Als ik de Fiat 500L ophaal zit zowel de benzine als de gastank helemaal vol. Ik probeer uit te vissen of ik nu op biogas of op benzine rijd. Ik ontdek dat de Italiaan ervan uitgaat dat de berijder voortdurend op gas wil rijden want dan brandt  er geen enkel waarschuwingslampje. Zodra je overschakelt op benzine wel. Volgens de fabrieksopgave moet ik met een volle tank 308 kilometer ver kunnen komen. De eerste 150 kilometer denk ik dat ik dat gemakkelijk ga halen. De naald van de brandstofmeter is nog steeds niet van zijn plaats gekomen. Hoe groen kan een mens zich voelen; ik rij al CO2 neutraal en dan ook nog eens super zuinig! Dan ontdek ik de vier blokjes onderin die de hoeveelheid CNG aangeven. Twee van de vier blokjes zijn al leeg. De benzinetank daarentegen is nog helemaal vol. Dat wil ik eigenlijk graag zo houden. Geen paniek want er zijn inmiddels al zo’n 135 tankstations waar je CNG kunt tanken al heb ik geen idee of dat aantal voldoende is voor een redelijk comfortabel praktijkgebruik.
Ik heb  geleerd van mijn elektrische duurproef dat voorbereiding het toverwoord is. Thuis zoek ik op  Groengasmobiel.nl de tankstations bij mij in de buurt. Nu wil het toeval dat ik nogal eens bij de MAKRO in Amsterdam LPG tank en waar blijkt nou de dichtstbijzijnde  CNGpomp te staan? Inderdaad. Nooit eerder opgemerkt. Vervolgens ga ik op zoek naar tankstations met CNG op de route tussen Amstelveen en mijn tweede huis in Gaasterland. Dat valt wederom niet tegen. In Almere zit er een vlakbij de snelweg  en ook nog een in Lelystad (maar iets verder van de A6 verwijderd) en dan ook nog een gunstig gelegen station in Emmeloord.  Dat is drie mogelijkheden maar ik heb in geval van nood ook nog een volle tank benzine. Wat kan mij gebeuren? Niets. Het rijden op groengas lijkt me nu op voorhand eigenlijk al behoorlijk saai! In ieder geval minder avontuurlijk  dan het elektrisch rijden. Maar misschien valt het mee. Of tegen, het is maar hoe je het bekijkt.
Samen met m’n lief begeef ik me op weg naar het Noorden. Bij afslag s106 op de A6 verlaten we even de snelweg om op zoek te gaan naar het tankstation op een adres wat ze alleen in Almere kunnen bedenken; De Striptekenaar 81. Dat zal wel in de buurt zijn van het Fokke&Sukkeplantsoen  en de Obelixdreef.
Het tankstation is snel gevonden. Als we naar de CNGpomp rijden is die bezet!! Ik dacht dat slechts anderhalve man en een paardenkop in Nederland op CNG rijdt maar hier staan maar liefst twee grote bestelbussen op elkaar te wachten. Ik sluit aan achter aan de rij. Ik zie dat die grote Fiat bus al 49 kilo geladen heeft en de meter blijft maar doorrollen. M’n lief en ik besluiten binnen met koffie te wachten totdat ze klaar zijn. Even later komt een man van een van de bussen afrekenen. Ik spreek hem aan. Het zijn Fiatbussen met tanks waar maar liefst 70 kilogram CNG in mee kan. Ter vergelijk; in de 500L gaat slechts 14 kilo. De bestelbussen behoren toe aan Ballast Nedam en de bestuurder vertelt me dat heel het bedrijf aan het overschakelen is op CNG. Als er een dieselauto uitgaat komt er eentje op CNG voor in de plaats. Tot zelfs de directieauto’s aan toe verzekert hij me. Ik neem me voor om eens te gaan bellen met het hoofdkantoor want dat lijkt me een interessante keuze van zo’n megabouwbedrijf.
Het tanken zelf is niet moeilijk maar wel anders dan het tanken van LPG. Je drukt het vulpistool over het ventiel tot je klik hoort en dan knijp je de hendel tegen het handvat. En dan…gebeurt er niks. Dan moet je namelijk op de startknop drukken en dan vult ie ‘m automatisch helemaal af.
Bij LPG moet je op de knop blijven drukken zolang je tankt maar bij CNG dus niet. Je hebt wel weer een knop om eerder te kunnen stoppen met het tanken. Reden daarvoor is dat het  vullen van CNG iets langzamer gaat dan bij LPG tanken en anders zou je wel erg lang als een standbeeld met je hand aan die knop moeten blijven staan. Ja, dat zijn van die kleine weetjes die u natuurlijk voor geen goud ter wereld  had willen missen!
De dagteller staat op 255 kilometer maar ik heb ‘m pas genuld (op nul gezet) toen ik bij Fiat was vertrokken. Iemand van de importeur in Lijnden zal vermoedelijk bij het CNG tankstation op Schiphol hebben getankt, dus laten we er eens 25 kilometer bijtellen en dan kom ik op 280 kilometer. De fabrieksopgave is 308 dus dat is nog niet zo gek. In de praktijk rijdt de 500L op 1 kilo CNG a € 1,09 dus 20 kilometer. Per 100 kilometer is dat € 5,45. Met mijn Volvo 245 op LPG haal ik een brandstof-kilometerprijs van € 10,12 per 100 kilometer. Dat is een fors verschil al loopt de Volvo uiteraard minder zuinig. Het belastingregime voor de Fiat is hetzelfde als voor auto’s op LPG met een G3 installatie. De Volvo heeft geeneens een fiscaal voordeliger G3 installatie. Ik zou wel  eens geld kunnen gaan verdienen als ik de Ouwe Zweed op groengas ga laten rijden! Laat ik eerst maar eens rustig afwachten of die 135 tanklocaties nou wel voldoende zijn om in de praktijk mee uit de voeten te kunnen. In Gaasterland blijken er bijvoorbeeld beduidend minder CNG-pompen aanwezig. Een dorp verderop stond voor de Renault ZOE nog een laadpaal klaar maar voor groengas moet ik met de Fiat toch echt helemaal naar Joure. Dat is minder prettig. Nu wil het toeval dat ik ’s avonds  in Joure moet zijn wat bijna nooit voorkomt. De tank zit nog halfvol met CNG maar ik gooi hem toch maar even vol bij een wat treurige pomp op een industrieterrein. Die houding heb ik nog overgehouden aan mijn drie weken elektrisch rijden; pakken wat je pakken kan! Mijn  doelstelling blijft namelijk om zo min mogelijk op benzine te rijden. Dan hou ik het nog een beetje spannend! 12 kilometer op benzine is de huidige score. Dat heeft nog geen liter benzine gekost! Haha..! Heb ik de Arabische oliesjeiks, die homofobe Poetin en de hele OPEC  toch mooi effe bij hun taas!


Fiat Group Automobiles Netherlands heeft deze Fiat 500L TwinAir Turbo CNG ter beschikking gesteld aan Bavo Galama met als doel consumenten te informeren over de 500L TwinAir Turbo CNG en groengas in het algemeen.