Alles viel besser!

woensdag 29 januari 2014

CNG
DAGBOEK BAVO OP BIOGAS
AFLEVERING 3; BAVO OP BIOGAS

U weet nog wel, groengas of biogas is een CO2 neutrale versie van aardgas. Mijn Fiat 500L kan behalve op benzine en groengas dus ook op aardgas rijden. Dat aardgas en dat biogas hebben in Nederland dezelfde calorische waarde; dat is zeg maar de energie die vrijkomt bij verbranding.
Nou zou je denken dat een land dat bereid is om een hele provincie te laten verzakken voor de aardgaswinning zichzelf trakteert op en een hoge kwaliteit aardgas maar dat is niet zo. De Duitsers hebben namelijk veel beter aardgas dan wij. Dat wil zeggen aardgas met een veel hogere calorische waarde. En het Duitse groene gas evenzo. Dat betekent dat als ik in Duitsland mijn CNG-tank volgooi ik volgens de fabrieksopgave met mijn tank van 14 kg 297 kilometer op aard- of biogas kan rijden. Maar op Duits aardgas of biogas  haal ik met dat hoog-calorische gas maar liefst 350 kilometer! Dat is beduidend beter!
Nu zijn wij in Nederland tamelijk  allergisch voor het zinnetje; in Deutschland ist alles besser! Vooral als het over voetbal gaat maar Duitsers zijn ook op andere gebieden niet vies van onvervalst chauvinisme. En als Duitsers gaan beweren dat ze beter gas hebben dan wij, dan moeten wij al snel ons best doen om niet met een  bijdehant weerwoord te komen waarin de Duitse expertise op dit terrein in een bedenkelijk historisch daglicht wordt gesteld. Laten we ons daar aan niet bezondigen deze keer want qua groen rijden kunnen we een voorbeeld  nemen aan onze buren. Daar hebben ze al meer dan 1000 Tankstations waar je CNG kan tanken en dat is ook relatieve zin viel besser geregeld dan in Nederland.
Al moet ik zeggen , na een week in de 500L CNG , dat het me niet tegenvalt in eigen land. We hebben nu zo’n 135 CNG pompen en daar kan ik tot nu toe aardig mee uit de voeten. Ja, af en toe moet ik een stukje verder rijden maar dat is slechts een kleine moeite waar ik niet over wil zeuren.
Die extra autokilometers rijd ik namelijk uitsluitend ten behoeve van een schoner milieu. Rijd om, spaar het milieu! Met een auto op Groengas is het nog waar ook!
Nu heb ik wel eens op de zogenaamde introductiereizen waarop een nieuw automodel aan de internationale pers wordt getoond wel eens een Duitse collega’s  gesproken over aardgasauto’s. Die Duitse collega’s konden niet geloven dat wij in Nederland een enorm verfijnde infrastructuur van aardgasleidingen hebben liggen en dat tegelijkertijd het rijden op aardgas in ons land nauwelijks iets voorstelt. Van alle fossiele brandstoffen is aardgas het minst schadelijk dus de milieuwinst ligt voor het oprapen vonden de Duitse journalisten. Ik dacht  in stilte bij mezelf ; ja, die Duitsers hebben natuurlijk gelijk. In Duitsland moeten ze dat aard-, en biogas in grote tankwagens heen en weer slepen, wij kunnen het in elk dorp gewoon aftappen als we willen! Ja, zeiden de Duitse journalisten tenslotte; dat zouden wij in Duitsland ‘viel besser’ doen!  Ik dacht in stilte bij mezelf; stik in een Bratwurst! We pakken jullie nog wel bij het WK in Brazilië van de zomer!

Enfin, de reden waarom wij laag-calorisch aardgas ons hele land rondpompen zal er wel mee te maken hebben dat wij er in Nederland ook op koken. Ik heb een tijd op een woonboot gewoond waarin we op butagas kookten. Dat heeft ook een hogere calorische waarde dan aardgas en in de praktijk  betekent dat voor een nietsvermoedende keukenprins gegarandeerd aangebrande bieflappen.
Nog even over de  verbruikcijfers gesproken; de officiële fabrieksopgaves spreken over 4 kg en 4,7 kg per 100 kilometer maar die cijfers worden gehaald  onder de gunstige en weerstandsarme testen op de rollenbank. Dat is bij de vaak bekritiseerde zogenaamde ECE verbruikcijfers voor ‘normale’ auto’s precies zo.
Toch moet ik helaas  het praktijkgebruik van mijn 500L wel iets naar beneden bijstellen. In deel 2 van dit dagboek vermoedde ik nog een praktijkgebruik van 20 kilometer per kilo biogas (a € 1, 095) Ik zit inmiddels na een viertal hele en halve tankbeurten en behoorlijk wat snelweg kilometers op een gemiddelde van 18,14285714 kilometer per kilogram groengas. Dat is tot mijn verrassing nog altijd veel beter dan de praktijkcijfers van de ANWB. Zij hebben samen met Milieu en Natuur nu ook een top 10 gepubliceerd van de zuinigste CNG auto’s (http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2014/januari/nieuwe-top-10-zuinige-autos-op-cng)
 In die top 10 staat de Fiat 500L op de zevende plek naar aanleiding van een praktijkverbruik van 1kg op elke 15,5 kilometer. Maar dan hebben onze wegenwachters  er aardig mee rond lopen te raggen! Misschien ligt het ook wel aan het feit dat de meeste mensen de TwinAir motor veel te hoog in de toeren rijden. Je moet in de twee-cilinder veel eerder opschakelen dan het geluid van de motor en je gehoor aangeeft.  Als de auto bijvoorbeeld 1750 toeren maakt, in andere auto’s een mooi relaxed cruising toerental, dan lijkt de TwinAir motor op het punt te staan om hortend en bokkend  af te slaan, maar dat is helemaal niet zo! Wil je even snel inhalen dan kan je hem inderdaad het beste flink in de toeren jagen om de turbo optimaal paardenkrachten te laten toevoegen maar anders is het devies; eerder schakelen! Kwestie van wennen. Dat geldt ook voor alle benzineversies trouwens.
Ondertussen kreeg ik van een expert van Prins Autogassystemen antwoord op een aantal technische vragen die ik ze had gestuurd. Bijvoorbeeld waarom het nou echt onmogelijk was om een LPG auto ook op aardgas of biogas te laten rijden. En hoeveel het kost om een benzine auto geschikt te maken voor dit groene gas. Daarover in deel 4.


Fiat Group Automobiles Netherlands heeft deze Fiat 500L TwinAir Turbo CNG ter beschikking gesteld aan Bavo Galama met als doel consumenten te informeren over de 500L TwinAir Turbo CNG en groengas in het algemeen.