Groengas en het lievelingetje van de meester

dinsdag 4 februari 2014

CNG
DAGBOEK BAVO OP BIOGAS
AFLEVERING 4; BAVO OP BIOGAS

Ik moest voor Gek Op Wielen een keer de minister van economische zaken en innovatie interviewen. Dat was Maxime Verhagen. En die had van zijn voorganger de dienstauto overgenomen.
Een Mercedes E klasse op CNG. De minister ging toevallig ook over innovatie en was er reuze trots op al vertrouwde hij me toe franse automobielen te prefereren.
Zijn zachte ‘Gee’ verried eigenlijk al een francofiele inborst. Hij vertelde ook dat sommige autofreaks, totaal niet onder de indruk van de statuur van zijn ministerschap, alleen maar wilden weten op welk nieuwe uitvoering van Mercedes de onbekende aanduiding NGT op de kofferdeksel sloeg. CNG was en is nog steeds bij velen een totaal onbekend fenomeen.
Even uw geheugen opfrissen in de volgorde van schoon naar schoner en schoonst; LPG, CNG(aardgas) en biogas(groengas)
Je zou kunnen veronderstellen dat een auto op LPG, dat is tenslotte toch een auto die ‘op gas’ rijdt, ook op CNG of biogas zou kunnen rijden. Dat is niet zo. De verschillen tussen de twee zijn te groot. Ten eerste wordt het LPG gas vloeibaar opgeslagen in de LPG-tank. Het is ook de afkorting van Liquid Petrol gas. Liquid! Vloeibaar!! De term ‘op gas ‘rijden verdampt daarmee gedeeltelijk. Wel wordt de LPG vloeistof voordat het in de cilinder wordt geïnjecteerd weer door de verdamper in gasvorm omgezet maar laten we het niet ingewikkelder maken dan nodig. Groengas wordt altijd in gasvorm en onder hoge druk opgeslagen in de tanks van bijvoorbeeld mijn babyblauwe Fiat500L CNG. De druk in een LPG tank bedraagt slechts tussen de 10 en 15 bar maar die van een CNG moet een druk van 200 bar aankunnen. Dat vraagt om een totaal andere en sterkere soort staal voor de opslagtanks in de auto en ook om ander soort ventielen, leidingen en aansluitingen.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat het verbrandingsproces verschillend verloopt. Een standaard gasfornuis werkt ook niet op butagas. Tenminste niet zo goed en zeker niet zo lang. De vlam van een butagasfles is veel feller en wordt veel heter. Dat vraagt om andere branders en een andere mengverhouding met zuurstof.
Kortom; dat feestje gaat dus niet door. Dat is extra jammer want de inbouw van een LPG installatie kost ongeveer 1500 euro, die van een CNG installatie rond de 2800 euro, afhankelijk van het type motor en grootte van de tanks en dergelijke. Tanks in meervoud inderdaad; vanwege de hoge druk waaronder aardgas of groengas moet worden opgeslagen kiezen installateurs van CNG installaties liever voor verschillende kleinere tanks dan één grote.
Ja ja, je pikt onderweg in Fiat 500 op groengas nog aardig wat kennis mee zo links en rechts. Nu heb ik veel van mijn kennis van het bekendste bedrijf dat dit soort installaties ontwikkelt; Prins Autogassystemen. Zij ontwikkelden bijvoorbeeld het CNG-systeem dat af-fabriek kan worden besteld voor verschillende Volvo modellen. Die vervolgens hier in Nederland niet te koop zijn! Echt waar! Volvo Nederland richt zich namelijk op de fiscaal voordelige plug-in-hybrides die weliswaar een stuk schoner kunnen worden gereden dan conventionele benzine-, of dieselauto’s maar het qua milieuwinst niet kunnen winnen van auto’s op groengas. Groengas kan het op haar beurt niet winnen van auto’s op groene stroom behalve op het terrein van actieradius. Het blijft hoe dan ook nauwelijks te verdedigen dat de overheid niet dezelfde voordelen toekent aan auto’s die op groengas kunnen rijden. Of het zou moeten zijn dat het elektrisch rijden lokaal gunstiger is voor de luchtkwaliteit in de grote steden. Daar staat weer tegenover dat er voor de groengasproductie geen horizonvervuilende reuzenmolens nodig zijn en de energieopslag veel en veel eenvoudiger is. Hoe dan ook, de PHEV’s worden in het subsidieklasje van onderwijzer Rutte voorgetrokken als het onuitstaanbare lievelingetje van de meester. Zo’n voorgetrokken braverikje moet het vaak ontgelden op de speelplaats. Als die ongefundeerde bevoordeling nog langer doorgaat is er straks nog een anti-pestprotocol voor nodig om Groengasrijders te laten ophouden met het expres en hinderlijk parkeren op gereserveerde plekken bij oplaadpunten. Ja, die jongens die op vergiste koeienstront rijden zijn ruige gasten hoor, die laten niet met zich spotten!

Fiat Group Automobiles Netherlands heeft deze Fiat 500L TwinAir Turbo CNG ter beschikking gesteld aan Bavo Galama met als doel consumenten te informeren over de 500L TwinAir Turbo CNG en groengas in het algemeen.