De optocht naar Den Haag

donderdag 6 februari 2014

CNG
DAGBOEK BAVO OP BIOGAS
AFLEVERING 5; BAVO OP BIOGAS

In de laatste week dat op biogas rijd kom ik erachter dat mijn supergroene babyblauwe Mega Fiat 500L al meer dan 14 dagen rond loopt te zeulen met vijftig liter loodvrije benzine. Nutteloos gewicht dat alleen maar extra biogas heeft gekost. Zonde! Misschien wel zevenhonderd koeienscheten gemorst! Aan benzine heb ik hoogstens één of twee liter benzine opgesoupeerd tot nu toe. Dat is dus 36 kilo aan onnodig extra gewicht. Inderdaad, benzine schijnt lichter dan water te zijn ( 720 gram per liter) maar zelf heb ik dat nooit nagewogen. Ik heb af en toe mijn voorraad benzine onvrijwillig moeten aanspreken. Want heel soms, als ik de Fiat 500L CNG ’s ochtends start, gaat het groene benzinelampje branden ten teken dat de motor op benzine draait. Het gaat dan na één of twee minuten weer uit. Ik neem aan dat de motor automatisch op benzine gaat lopen als een of ander onderdeel van de CNG gedeelte nog niet warm genoeg is om naar behoren te kunnen functioneren. Dus een beetje benzine aan boord is om meerdere redenen een noodzakelijkheid maar waarom zo veel? Ik had de afgelopen tijd graag wat van die ruimte in de Fiat ingeleverd voor iets meer biogascapaciteit. Nu haal ik met een volle gastank ongeveer 260 kilometer mee, een 70 kilometer meer zou welkom zijn!
Het idee voor een kleinere benzinetank bracht me op een idee om de onrechtvaardigheid in het huidige fiscale regime voor auto’s enigszins op te heffen. Die onrechtvaardigheid bestaat eruit dat plug-in-hybrides een enorm voordeel bieden aan de zakelijke rijders die lak hebben aan het milieu. Gillend van de lach vanwege de vette subsidies en de lage bijtelling blijven die gewoon lekker rijden op louter benzine; het tankpasje van de baas bespaart een hoop ellende met stekkers en laadpalen zoeken! De beste voorbeelden van die fiscale zondagskinderen zijn natuurlijk de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 PHEV. Den Haag zou eigenlijk de fabrikanten van alle modellen die behalve op benzine ook op stroom kunnen rijden, moeten verplichten om een heel kleine benzinetank te installeren in deze wagens. Bijvoorbeeld een tankje met een inhoud dat goed is voor een actieradius van ongeveer 60 kilometer. Dat is ruim voldoende om thuis te komen, een vrije laadpaal te vinden of in een echt noodgeval weer een volgende benzinepomp te kunnen bezoeken. En het ongewenste en milieuonvriendelijke gebruik van de fiscaal voordelige auto, namelijk rijden op benzine, wordt sterk afgeremd! Iedere keer om de 60 kilometer moeten tanken gaat namelijk al snel een beetje vervelen. Dan ga je vanzelf wel je Outlander of Volvo V60 aan een laadpaal hangen natuurlijk. In principe kan dat oneigenlijk gebruik ook plaatsvinden met mijn Fiat 500L op CNG ware het niet dat de overheid nul fiscale voordelen verleent aan rijden op groengas en aardgas. Het financiële voordeel van rijden op groengas of aardgas bestaat louter en alleen uit de lage prijs aan de pomp voor CNG.
Ik gun iedereen een voordeel hoor en zeker Mitsubishi en Volvo ( ik heb privé beide merken met veel plezier gereden), heus waar, maar als er ineens uit het niets 12 duizend Outlanders worden verkocht alleen vanwege fiscale willekeur is er heus sprake van een enorme marktverstoring. Buitenproportioneel is misschien hier wel een goede woord. Ik zou wel eens willen weten hoe de VVD met zijn voorkeur voor de vrijemarkteconomie deze overheidsinmenging denkt te gaan verdedigen bij de volgende verkiezingen. Daar verheug ik me nu al op; een lange optocht claxonerende auto’s op weg naar Den Haag.
Voorop rijdt het bestuur van het COC in een roze Lada want die hebben nog een appeltje te schillen met onze liberale voorman vanwege het verraad van Sotsji, daarna komen alle automobilistenverenigingen inclusief de oldtimerliefhebbers die van hun hobby zijn beroofd in een optocht de pek en de veren afleveren bij Het Torentje. Vroeger was autorijden een rechtse hobby; er is echter nooit eerder een kabinet geweest dat de automobilist harder heeft afgestraft dan deze VVD-regering. De onlogica in het fiscale regime is stuitend voor zowel links als rechts. De schoonste brandstof, namelijk groengas/biogas wordt momenteel in de MRB het zwaarst belast, samen met LPG, ook al schoner dan diesel en benzine!
There’s something rotten in the state of Denmark’ schreef Shakespeare in zijn Hamlet; zou hij zich een paar honderd kilometer hebben vergist?

Fiat Group Automobiles Netherlands heeft deze Fiat 500L TwinAir Turbo CNG ter beschikking gesteld aan Bavo Galama met als doel consumenten te informeren over de 500L TwinAir Turbo CNG en groengas in het algemeen.