Groengas en kinderfeestjes

dinsdag 11 februari 2014

CNG
DAGBOEK BAVO OP BIOGAS
AFLEVERING 6; BAVO OP BIOGAS

Groengas en kinderfeestjes

Niet voor het eerst sta ik met mijn Fiat 500L te wachten bij een CNG-pomp omdat zowaar een andere auto zijn gastank aan het vullen is met schoon gas. Hee, “schoon gas”, dat zou naast groengas en biogas de derde benaming kunnen zijn. Maar het oerwoud van benamingen voor gas is al ondoordringbaar genoeg. (LPG, CNG, Biogas, aardgas, Groengas, LNG). Voor mij staat een Volkswagen Up van een reclamebureau te tanken. Ik knik vriendelijk naar de bestuurder die er geduldig bij staat te wachten. Sinds ik op groengas rij heb ik de neiging om als een motorrijder mijn hand op te steken naar andere Groengasrijders als teken van verbondenheid. Misplaatst clubgevoel. Ik groet soms de buschauffeurs van Connexxion in Haarlem die op aardgas rijden, de taxichauffeurs van het ziekenvervoer in hun CNG-busjes en nu een argwanende Up-rijder. Hij groet niet terug. Ik zie hem denken; wat moet die ouwe nicht van me in z’n babyblauwe Fiat 500L!
Groengas wordt momenteel in ons land voornamelijk gebruikt door bedrijfswagens. Daarom was ik eigenlijk ook aan deze duurtest begonnen, om er achter te komen of CNG/groengas ook geschikt is voor de particuliere of zakelijke rijders in personenauto’s. Hoewel ik volgende week in deel 7 pas met conclusies wil komen kan ik nu alvast vertellen dat het mijns inziens voor particulieren een milieuvriendelijk, praktisch en voordelig alternatief is als je meer dan pakweg15 duizend kilometer rijdt per jaar. Doch onbekend maakt onbemind. Alsof het fenomeen Groengas geheim moet blijven. Zoals in het vorige deel beschreven geeft Den Haag de grootste voordelen aan de semi-elektrische auto’s en de hybrides, en stond de Fiat groep zo’n beetje in haar eentje te lobbyen in de Haagse wandelgangen voor groengas. Nu krijgen de Italianen belangrijke steun omdat de VAG groep, alle merken in het bezit van Volkswagen, ook steeds meer cng-uitvoeringen gaat leveren. De Up is een voorbeeld maar ook is er nu een Audi A3 op groengas en er volgen binnenkort nog meer modellen. Kennelijk willen de Duitsers veel zwaarder in gaan zetten op CNG dan op elektrisch rijden. Renault zet wel groots en overtuigd in op elektrisch rijden maar hun submerk Dacia weer op CNG. In de berekening van de bijtelling worden door de belastingdienst voor auto’s op CNG de uitstootwaardes van aardgas gehanteerd. Je kan misschien beter de uitstoot van groengas als criterium nemen want ik heb de afgelopen weken alleen maar zuiver groengas kunnen tanken. Dan duikt de CO2 uitstoot ver onder de 51 gram per kilometer. Daarmee wordt de bijtelling slechts 7%. Als de groeiende lobby dat voor elkaar weet te boksen dan gaan we een spectaculaire groei zien van rijden op Groengas.
Die nieuwe rijders zouden dan ook kunnen kiezen voor deze Fiat 500L die ik al 20 dagen onder mijn hoede heb. De auto heeft als model een moeilijke start gehad. De kleine 500 was een mega-succes en er was eigenlijk geen man of vrouw die het geen leuk en sympathiek hebbedingetje vond. Door deze grote auto als een MPV-variatie op de populaire kleine 500 in de markt te zetten heeft de auto veel krediet verloren. Hij mist dezelfde schattigheidsfactor en het silhouet van de auto doet in niets denken aan zijn kleine naamgenoot. Slechts enkele kleine designelementen zijn typisch 500 zoals bijvoorbeeld het snorretje aan de voorkant. Maar de mistachterlamp heeft weer de vorm van het afgeronde vierkant, typisch voor de laatste Panda.
De 500L werd met een zekere teleurstelling ontvangen. Mijn beide dochters, totaal niet gehinderd door enige kennis van modellenhistorie, vinden het echter een ‘coole bak’. Dat is mede te danken aan de gigantische panoramadak dat ook op hun vriendenschaar grote indruk maakt. Ook op de jongens. Nu moet ik er wel bij zeggen dat voor mijn meiden geldt; hoe groter hoe beter! Ondanks haar geringe autokennis weet de jongste feilloos iedere Cayenne, BMW X5 of een Audi Q7 te herkennen. En groot is de 500L zeker. Altijd weer groter dan je denkt. Mijn verloofde was zo ongelukkig haar knieschijf te breken maar stapt met haar in betongips gegoten gestrekte linkerbeen moeiteloos in. Sindsdien is deze babyblauwe 500L ook een soort CNG-busje van het ziekenvervoer. Nog een geluk bij een ongeluk, ik had ook net een blog kunnen schrijven over drie weken in een Goggomobil!
Maar nee, aan ruimte geen gebrek. De achterbank kan zelfs een heel stuk naar achter worden verschoven waardoor je een kinderfeestje zou kunnen geven tussen de voorstoelen en de achterbank. Het interieur is ingericht naar hedendaagse maatstaven en laat het ontwerpen daarvan maar gerust aan Italianen over.
Ik vind het moeilijk om iets te zeggen over het uiterlijk van de auto. Ik heb in een vroeg stadium namelijk tweemaal een langdurig gesprek mogen hebben met de hoofd-ontwerper Roberto Giolito. En als je een auto-ontwerper eenmaal begeesterd over zijn auto hebt horen praten is het heel moeilijk om je aan dat enthousiasme te ontrekken. Ik weet nog goed hoe Giolito vertelde over de manier waarop hij in de belijning al rekening moest houden met de 7-zitter die later onder de naam ‘Living’ op de markt zou komen. Hoe de meer langgerekte vorm van het derde zijraam het basisontwerp toch intact zou moeten laten. Elk lijntje, elke buiging van de daklijn, hoe miniem ook, heeft een bedoeling. De ene keer is het om de lichtval te benadrukken, de andere keer om de relatie met een andere lijn of ander onderdeel te versterken. Daar kon hij uren over vertellen. De sympathie die ik voelde voor de bevlogen Giolito voel ik ook voor de Fiat 500L. Ik ben niet objectief meer, weet ik. En dus meld ik het maar even. Wel denk ik dat Fiat er wellicht beter aan gedaan had om de auto als een hedendaagse variatie op de allereerste Multipla uit de periode 1956-1969 (zie foto) aan de man te brengen.
Destijds in de jaren vijftig en zestig was dat een merkwaardig opgepompte Fiat 600 voor katholieken met meer kinderen dan spaartegoeden. Nu is het een klassieker die bij het grote publiek louter vertedering en nostalgische gevoelens oproept. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer. En in het licht van de toekomst snap ik de marketingafdeling misschien ook wel. Er komen straks bij de Italianen twee allesoverheersende basis modellijnen; die van de 500 en die van de Panda. Daarop gaat gevarieerd worden qua soorten auto’s; MPV’s, sportmodellen, terreinwagens, stations, cross-overs, gezinsauto’s en ga zo maar door. De 500L is de eerste die aan dit regime onderhevig is, dat is altijd wat wennen.
Ik moet de mijne morgen terug gaan brengen naar de importeur. Dat betekent met de stofzuiger aan de gang en naar de wasstraat. Om echt schoon rond te kunnen rijden is namelijk behalve een beetje groengas soms ook een flinke borstel nodig. Ik heb wel spectaculairdere auto’s te leen gehad maar er bekruipt me bij het naderend afscheid toch wel enige weemoed. Het is een toch een beetje of ik het huis uit wordt gezet. Nee, dat is te heftig. Eh..alsof je na een geslaagde vakantie het gehuurde vakantiehuisje moet verlaten waarin je toch bijzonder hebt thuis gevoeld. Precies, dat is het!
In deel 7 de eindconclusies.

Fiat Group Automobiles Netherlands heeft deze Fiat 500L TwinAir Turbo CNG ter beschikking gesteld aan Bavo Galama met als doel consumenten te informeren over de 500L TwinAir Turbo CNG en groengas in het algemeen.