Conclusies; elektrisch versus groengas

donderdag 13 februari 2014

CNG
DAGBOEK BAVO OP BIOGAS
AFLEVERING 7; BAVO OP BIOGAS

Conclusies; elektrisch versus groengas

De drie weken in de Fiat 500L op biogas zitten erop. Ze zijn voorbij gevlogen. Bijna ongemerkt want heel veel extra inspanning vraagt het rijden op biogas niet van z’n berijder. In ieder geval niet in de Randstad. Het grootste offer dat van een eigenaar van auto op CNG wordt gevraagd is dat hij slechts bij een gelimiteerd aantal tankstations de gastank kan vullen. Een appje of een website als groengasmobiel.nl volstaat echter bij het zoeken naar een van de 135 tankstations. En als je geen tankstation met CNG-pomp in de buurt kan vinden dan is er nog steeds geen man overboord; dan ga je gewoon een stukje op benzine.
In vergelijking tot elektrisch rijden is rijden op groengas qua gebruikersgemak een waar luilakparadijs . Eind 2013 heb ik drie weken lang me uitsluitend verplaatst in een volledig elektrische Renault ZOE. Het elektrisch rijden staat qua motortechniek en het laden van de accu’s veel en veel verder af van het gebruik van de bekende conventionele auto op benzine of diesel. Een elektrisch voertuig(EV) vraagt ook om een andere houding, mentaliteit en ‘mindset’ ten opzichte van je mobiliteit; elke dag moet je laden, langere ritten moet je voorbereiden en laadpalen moet je opzoeken en vaak delen. Daar krijg je ook veel voor terug maar de vraag is of dat voor iedereen voldoende is.
Ten opzichte van de auto op CNG heeft de elektrische auto een aantal voordelen en nadelen. Laten we beginnen met de voordelen.
De elektrische auto is stil, héél stil! Dat staat garant voor een comfortabele sfeer in de auto. Je waant je door de totale afwezigheid van motorgeluiden al snel in een auto van het duurdere segment. Overigens veroorzaakt een elektrisch voertuig (EV) boven de 40 km/uur voor omwonenden bijna net zo veel lawaai vanwege de afrolgeluiden van de banden en het windgeruis. Maar in de stad wordt bij kruisingen en stoplichten veelvuldig lawaaiig opgetrokken en terug geschakeld en dan brengt een EV veel rust in de stad. Die stilte kan ook wel eens een nadeel zijn als voetgangers of voetgangers niet horen dat er een EV hun richting op komt. Maar dat is een kwestie van wennen; een fietser op een racefiets hoor je ook niet aankomen.
De elektromotor is veel simpeler, kleiner, lichter en in die zin duurzamer dan een verbrandingsmotor, ook als die op biogas rijdt.
Het laatste voordeel van EV waar de biogasauto niet aan kan tippen is dat de uitstoot in de staat, lokaal dus, helemaal nul is! De auto op biogas produceert nog altijd een bepaalde uitstoot al is die co2 neutraal. De luchtkwaliteit in de grote steden of woonkernen is dus het meeste gebaat bij elektrische auto’s.
Maar nu de andere kant! De auto op CNG heeft ten opzichte van de EV ook een paar belangrijke voordelen waardoor de EV weer achterblijft.
Voordat we daar aan beginnen wil ik eerst een gebied benoemen waarbinnen ze vergelijkbaar zijn; ze hebben beiden namelijk de mogelijkheid om gewoon schoon-, of superschoon te rijden. Een EV op grijze stroom ( steenkolen/gas) is nog steeds zo’n 25% schoner dan een vergelijkbare auto op benzine. Als de EV echter op groene stroom (bijvoorbeeld windmolens) gaat rijden wordt een EV echt superschoon en zo goed als CO2 neutraal. Dat geldt eigenlijk ook voor de CNG auto. Rijdt de auto op aardgas dan is het CO2 voordeel zo’n 15-20%, maar als de CNG-auto biogas gaat tanken is de auto op een haar na CO2 neutraal. En de enkele overgebleven CO2 procenten worden veroorzaakt door het vervoer van het biogas naar de tankstations en de ‘bereiding’ van het groene gas. Beide auto’s dragen de mogelijkheid in zich dat wij de benodigde energie hier in Nederland kunnen produceren; hetzij met windmolens, hetzij met afval, biologisch huisvuil en mest. Dat is in mijn eigen ogen een enorm onderschat economisch voordeel dat op zichzelf al sterk genoeg is om alle subsidies op dit soort auto’s te rechtvaardigen. De vraag is of we wel genoeg stroom kunnen leveren om ons hele wagenpark op te laten rijden. In theorie natuurlijk wel, maar houden we dan nog ergens een stukje weiland of een vierkante meter Noordzee over waar géén windmolen staat, is dan de vraag. Produceren wij burgers ook genoeg gft-afval en poept ons vee genoeg koeienvlaaien om heel ons wagenpark van groengas te voorzien. Nee, ook niet! Dus de twee alternatieven moeten elkaar vooralsnog maar niet uitsluiten want we zouden ze best wel eens alle twee nodig kunnen hebben.
En dan nu naar het terrein waar de auto op biogas een voorsprong neemt op de EV. Het grote voordeel van een auto op CNG is namelijk dat die de overgang naar een schoon alternatief voor de consument veel makkelijker maakt. Ik heb zelf de afgelopen tijd alleen gegarandeerd biogas gereden, geeneens op aardgas, en ik vond het bijna saai. Rijden op stroom was wat dat betreft veel spannender! Maar niet altijd goed voor m’n hart. Er zijn inmiddels 135 tankstations met CNG, daarmee kan bijna iedereen uit de voeten. Alleen als ik in mijn tweede woning in Gaasterland verbleef, moest ik helemaal naar Joure om CNG te kunnen tanken. In de Randstad kon ik probleemloos en nooit heel ver weg mijn gastanks vullen. In tegenstelling tot de stroomopslag in accu’s, is groengas een heel geschikte energiedrager die men prima kan opslaan en bewaren in de gastanks in de auto. Dat geeft in de Fiat 500L een actieradius van 260-280 kilometer die volstaat. Er staat ook weinig in de weg om grotere tanks te plaatsen in een bepaald model en daarmee deze actieradius te vergroten.
Audi produceert als een soort experiment nu zelf ook biogas op een geheel andere manier. Met behulp van stroom van windmolens wordt water gescheiden in zuurstof en waterstof en die laatste laat men reageren met overtollig CO2; dan ontstaat kort gezegd synthetisch methaan. Aardgas dus, maar niet fossiel van onder de aardbodem en dus groener dan groen! En ook een mooie synthese van de twee alternatieven die ik heb onderzocht door er drie wekenlang mee rond te rijden. Misschien een idee voor andere autofabrikanten om niet alleen de auto maar ook de brandstof te gaan leveren in de toekomst. Het zou me niet verbazen als Sergio Marchionne, de hoogste baas van de Fiatgroep, daar allang over heeft nagedacht.
Als we ons wagenpark straks noodgedwongen moeten gaan aanpassen,en die tijd is dichterbij dan velen denken, dan zullen we zien dat de elektrische auto veelal voor korte ritten in de stad gebruikt zal gaan worden en dat voor het andere gebruik CNG zal worden ingezet. Misschien naast een alternatief als waterstof.
Vooralsnog is qua inrichting van de maatschappij en infrastructuur groengas wel het meest voor de hand liggende alternatief om op in te zetten. Voor het bedrijfsleven is het her en der al lonend, of in ieder geval niet nadelig om over te schakelen op CNG. Voor particulieren of zakelijke rijders in personenwagens is rijden op CNG nog onbekend en pas onder enkele voorwaarden voordelig. Die positie is gemakkelijk te verbeteren. CNG auto’s worden namelijk ronduit gediscrimineerd ten opzichte van EV’s en PHEV’s qua bijstellingsregels. Het is onbegrijpelijk dat Den Haag biogas behandelt als het ondergeschoven groene kindje. Maar dat kan niet blijven duren.
De verkiezingen komen er aan; er ligt hier voor iedere gedreven politicus een gratis ticket voor lawaai en publiciteit en een inhoudelijk prachtig onderwerp om goede sier mee te maken; de stimulering van de productie en mobiliteit op groengas!

Fiat Group Automobiles Netherlands heeft deze Fiat 500L TwinAir Turbo CNG ter beschikking gesteld aan Bavo Galama met als doel consumenten te informeren over de 500L TwinAir Turbo CNG en groengas in het algemeen.