Fiat Panda Cross:
de eerste in zijn soort

maandag 21 juli 2014

  • Evolutie van het SUV concept, deze ‘cross’ auto is in staat om zowel obstakels te overwinnen als ook klanten aan te trekken met verschillende smaken, leeftijden en mobiliteitsbehoeften
  • Stijl, efficiëntie, flexibiliteit en compacte afmetingen zijn termen die dit model het beste omschrijven.
  • Bovendien biedt hij typische off-road capaciteiten van een echt off-road voertuig dankzij ‘Torque on demand’ vierwielaandrijving en ‘Electronic Locking Differential’ functie
  • De speciale schakelaar voor off-road liefhebbers is een exclusief kenmerk. Hiermee kun je kiezen uit drie rijmodi: Auto, Off-road en Hill Descent Control
  • De Panda Cross wordt aangedreven door een 90 pk TwinAir Turbo die is gekoppeld aan een specifieke zesversnellingsbak met een korte eerste versnelling
  • All season 185/65 R15 M+S-banden met een royale bodemvrijheid: 161 mm voor de TwinAir Turbo-versie
  • Vergeleken met de Panda 4x4 heeft de Panda Cross betere in- en uitloophoeken (24˚ en 34˚). Dat geldt ook voor de bodemvrijheid bij het oprijden van oprijplanken (+1˚ vergeleken met de Panda 4x4)
  • Optioneel verkrijgbaar ‘City Brake Control’, het veiligheidssysteem dat de onderscheiding ‘Euro NCAP Advanced 2013’ in de wacht sleepte
  • Per september staat de Fiat Panda Cross bij de Fiat-dealer vanaf € 19.995,-. Met een CO2-uitstoot van 114 g/km kwalificeert hij zich voor 20% bijtelling.

 

De Fiat Panda Cross beleefde dit jaar zijn debuut op de autosalon van Genève. Nu wordt hij gepresenteerd aan de internationale pers, waarna hij vervolgens op de markt komt vanaf september op alle belangrijke Europese markten.

De nieuwe Panda Cross is de ultieme evolutie van het SUV concept, een autosoort dat in de loop der jaren in verscheidene vormen is verschenen: van groot naar middelgroot tot compact met dank aan de trend van downsizing. Het is inmiddels uitgegroeid tot een steeds belangrijker marktsegment: van 7% in 2006 (het jaar voor de lancering van de Panda Cross) tot momenteel 20% van de totale verkopen in Europa.

In dit scenario doet de nieuwe Panda Cross zijn intrede en creëert hij een andere evolutiesprong door het creëren van een nieuwe categorie. Hij combineert de aandrijving en de technische mogelijkheden van een echte off-roader; de prestaties en inhoud van een SUV; de buitenafmetingen, efficiëntie en wendbarheid van een stadsauto en onderscheidende stijl die ratio en emotie weet te herenigen. Dit alles wordt aangeboden voor een competitieve prijs die de helft bedraagt van de bestverkochte grote SUV’s in Europa.

De Panda Cross is een nieuw type voertuig, dat is gebaseerd op wat de auto kán, ongeacht tot welk segment het behoort. Zoals de naam al aangeeft, is de Panda Cross een ‘cross’. En niet alleen omdat hij elke barrière trotseert dankzij vierwielaandrijving en Electronic Locking Differential. Vooral ook omdat verschillende klanten zodoende antwoord op al hun mobiliteitsbehoeften krijgen. Deze mensen zouden niet instemmen met een compromis: zij willen én off-road én in de stad rijden. Zij zullen de unieke stijl van de auto waarderen, maar net zo goed de technische uitrusting. Of mensen die de vaardigheden van een grote off-road voertuigen zoeken, maar dan wel met alle voordelen die een compacte auto biedt.

Hoewel de Fiat Panda Cross beschikt over een kenmerkende stijl, kiest Fiat het uiterlijk niet enkel om esthetische redenen. Veel stijlkenmerken dienen om mechanische onderdelen te beschermen, waardoor de auto robuust en veilig oogt. Bovendien is de Panda Cross ontworpen om het meest uitdagende terrein aan te kunnen, maar ook om voort te bewegen in het stadsverkeer, en nog belangrijker, om overal te parkeren.

Met name de combinatie van functionaliteit en stijl is een kenmerk van de Cross-versies sinds vorige generaties van het model, zoals blijkt uit de Limited Editions of speciale uitvoeringen van de 4x4. Eind jaren ’80 al bood Fiat voor de Panda topuitvoeringen aan met rijke standaarduitrusting, gecombineerd met onderscheidende stijl en zeer geavanceerde techniek, zoals de Steyer-Puch-vierwielaandrijving die destijds zelfs exclusief voor off-road voertuigen uit hogere segmenten. De formule bleek succesvol, hetgeen werd bevestigd in 2006 toen Fiat het ‘Cross’ concept en naam op de markt bracht, en wel op de Panda: een echte mini-SUV, geschikt voor elk terrein.

Vandaag keert de Cross-aanduiding terug op de Panda, het model met het breedste aanbod in zijn klasse en bewijst dat de combinatie van veelzijdigheid en functionaliteit al meer dan 30 jaar een klasse apart is in het segment van de stadsauto. Het was de eerste stadsauto die diesel, aardgas en LPG aanbood in zijn segment, de eerste met vierwielaandrijving en de eerste auto die écht voor iedereen, op elk moment en in welke situatie ook was gemaakt. En zodoende werd de Panda een bestseller in Europa. Momenteel staat de Panda na de het eerste halfjaar in 2014 op de tweede plek, net achter de 500.