ALLES WAT JE MOET WETEN VOOR HET KOPEN

VAN EEN NIEUWE STADSAUTO

WE HELPEN JE GRAAG OP WEG BIJ HET KOPEN VAN EEN KLEINE AUTO

Een stadsauto, het woord zegt het al, is zo’n handig klein autootje voor in de stad. Compact, behendig en wendbaar. Betaalbaar, zuinig en toch lekker fel.

De ideale oplossing voor de overvolle binnenstad. Omdat je er zo makkelijk mee door het verkeer beweegt. En het kleinste gaatje is genoeg om er een volwaardige parkeerplek van te maken. Handig! Die kleine afmetingen, kleine draaicirkel en kleine aanschafprijs. Maar voor welke kleine auto kies je eigenlijk? De keuze is reuze. En de verschillen zijn groot! Dus vergelijk de auto’s die je op het oog hebt. Voordat je tot koop overgaat.

Hier lees je meer over zaken als ruimte, vermogen, kosten en de veiligheid van kleine auto’s. En vind je tips die je op weg helpen naar de beste kleine auto. Ofwel; de stadsauto die precies bij jou past. Veel plezier ermee!

HOE KLEIN IS EEN KLEINE AUTO?

Met kleine auto’s worden auto’s bedoeld die qua lengte niet boven de 3,75 meter uitkomen. En klein is fijn. Vooral in de drukte van de stad. Maar als je voor klein in formaat kiest, kies je bijna automatisch ook voor klein in prijs, klein in brandstofverbruik en klein in wegenbelasting. Kijk, dat zijn de grote voordelen van een kleine stadsauto.

Klein van buiten betekent natuurlijk niet automatisch dat ie ook klein in binnenruimte, uitrusting, comfort en veiligheid moet zijn. Zeker niet! Als je alle stadsauto’s met elkaar vergelijkt zal het je opvallen dat er heel wat kleintjes zijn die veel meer te bieden hebben dan je in eerste instantie zou denken.

Dus ga je een kleine auto kopen? Ga dan niet voor de eerste de beste, maar overtuig jezelf! Probeer ‘m uit. Neem voorin en achterin plaats. En maak vooral een proefrit. Dat levert je straks meer beenruimte op. Meer opbergruimte, baggageruimte en instapruimte! Overal kan namelijk ruimte ontstaan. Bijvoorbeeld door het interieur zo slim in te delen dat zelfs de langste persoon uitgebreid plaats kan nemen. Of door allerlei hoeken en gaten te voorzien van handige opbergvakken. Lekker praktisch! En wat te denken van een (in delen) inklapbare achterbank zodat de dagelijkse boodschappen of twee koffers de ruimte hebben. Tot slot nog belangrijk om te melden: Steeds meer kleine auto’s worden met 5 (i.p.v. 3) deuren geleverd. Dat geeft nu eenmaal meer ruimte bij het instappen. Wel zo prettig!

IS ZO’N LEUKE, KLEINE AUTO WEL PITTIG GENOEG?

Een kleine auto kies je voor z’n zuinige afmetingen. Of gewoon omdat ie nu eenmaal perfect bij jou en jouw autogebruik past. En zo lekker praktisch is bij het inparkeren. Hoe je het ook wendt of keert; een kleine auto koop je eigenlijk nooit voor z’n vermogen. Maar vergis je niet! Er zijn behoorlijk wat kleine modellen die bijzonder pittig uit de hoek kunnen komen. Uitblinken in felheid. En opvallen door hun accelleratie. Sommige zelfs geholpen door een turbo! Kijk, dat schiet lekker op!

Feit blijft echter wel, dat zelfs het pittigste stadsautootje zich het meest op z’n gemak voelt in de stad. Binnen de bebouwde kom, of net even daarbuiten. Tussen de verkeerslichten en parkeermeters. Tussen de voetgangers, fietsers en andere weggebruikers. En tussen de dertig en honderd kilometer per uur.

Bij kilometers lang op de linkerbaan van de snelweg, moet je toch echt aan iets groters denken. En al helemaal als je af en toe ook nog in wilt halen. Dat is aan een leuke kleine auto, met een kleine lichte motor, niet besteed. Simpelweg omdat ie daar niet voor bedoeld is. Het is een stadsauto! Daar kies je ‘m voor. Kies daarom ook gerust ook voor een lichte, zuinige (vaak schone) en voordelige motor! Dat is in de stad al snel pittig genoeg!

 

IS EEN KLEINE AUTO OOK VOORDELIG(-ER)?

 

Ja! Kleine auto’s zijn op alle fronten voordeliger dan hun grote(-re) broers.

Dat begint al bij de aanschafprijs. De ‘gemiddelde’ nieuwprijs van een stadsauto ligt zo rond de 10.000 euro. Maar wees kritisch en vraag jezelf altijd af: Wat krijg ik daar eigenlijk voor? Vaak zijn de prijzen namelijk gebaseerd op een ‘kale’ vanafprijs. Zo kan het instapmodelletje van een duur merk met z’n prijs in de buurt van een minder duur merk komen. Maar als dan blijkt dat er bepaalde ‘onmisbare’ opties ontbreken, word je alsnog op kosten gejaagd. En valt je goedkope kleine auto ineens een stuk duurder uit. Kijk daarom altijd naar de uitrusting van je nieuwe auto en hoe die zich tot de vraagprijs verhoudt.

Kleinere, lichtere auto’s zijn ook goedkoper dan grote(-re) in de wegenbelasting en waar het de autoverzekering betreft. Maar je kunt niet alle kleine auto’s over een kam scheren. Vergelijk de modellen die je op het oog hebt daarom ook op dat vlak. Want al lijken de auto’s redelijk op elkaar, er kunnnen nog behoorlijkke verschillen zitten in de kosten van wegenbelasting en autoverzekering.

Zeker vergelijken dus!

De laatste meevaller zit ‘m in de lichte (1.0 liter) motor waarmee veel kleine auto’s zijn uitgerust. Die presteren uitstekend in de stad en kennen een bijzonder laag brandstofverbruik. Lekker pittig en lekker zuinig tegelijk. Dat merk je ook in je portemonnee!

IS EEN KLEINE AUTO NET ZO VEILIG ALS EEN GROTE AUTO?

Voor een kleine occasion van meer dan 10 jaar oud, durven wij de hand niet zondermeer in het vuur te steken. Maar kleine stadsauto’s zijn tegenwoordig net zo veilig als een grote(-re) auto’s. En houden zich over het algemeen goed staande in het verkeer. Zelfs een goedkope kleine auto die vandaag de dag van de band rolt, beschikt al over de nieuwste technische hulpmiddelen die een ongeval kunnen helpen vookomen. Of de impact ervan beperken. Van kooiconstructie tot kreukelzones. Van ABS (Anti Blokkeer Systeem) tot ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma). En van front-, zij- en knie-airbags tot hoofdsteunen achterin.

Een kleine auto doet wat veiligheidsvoorzieningen betreft al lang niet meer onder voor een grote. Check voor de zekerheid welke veiligheidsopties er standaard op de zuinige kleine auto van jouw keuze zitten. Kun je het niet zo gauw online vinden? Vraag het dan gewoon aan de verkoper of de dealer. Je moet er toch heen voor een proefrit. Dan ontdek je namelijk pas echt hoe veilig je je voelt. Is het zicht rondom goed, de zitpositie en het overzicht? Is het dashboard logisch ingedeeld en kun je alles makkelijk bedienen? Laat je door de auto zelf overtuigen (en niet alleen door de verkoper). Na de proefrit nog niet overtuigd? Ga dan naar www.euroncap.com/nl voor botsproefscores en veiligheidsbeoordeling van de stadsauto die jij op het oog hebt.