WLTP en RDE: nieuwe testmethodes voor de officiële vaststelling van het brandstofverbruik, de CO₂-emissie en de uitstoot van vervuilende stoffen
NEDC (New European Driving Cycle):
Tot nu toe werd deze Europese testmethode gebruikt voor het meten van het brandstofverbruik en de emissies van personenauto's en lichte bedrijfswagens. Toen de eerste emissienorm in 1970 werd ingevoerd, omvatte deze alleen een testcyclus waarin een stadsrit werd gesimuleerd. In 1992 werd dit uitgebreid met een buitenwegcyclus en vanaf 1997 wordt bij deze test ook de CO2-emissie gemeten. De gebruikte testcycli zijn echter al lang niet meer representatief voor tegenwoordige rijprofielen en afgelegde afstanden op verschillende soorten wegen. Zo is de gemiddelde snelheid van de NEDC-test slechts 34 km/h, zijn de acceleraties traag en is de bereikte pieksnelheid beperkt tot 120 km/h.
WLTP-testmethode:
De WLTP-methode maakt gebruik van de nieuwe Worldwide harmonised Light duty vehicles Test Cycles (WLTC) voor het meten van het brandstofverbruik, de CO2-emissie en de uitstoot van vervuilende stoffen van personenauto's en lichte bedrijfswagens. Deze nieuwe testcycli zijn ontwikkeld om autokopers een realistischer beeld van de prestaties van een auto in de dagelijks praktijk te geven.
Vergelijking NEDC t.o.v. WLTP
NEDC
|
WLTP
|
|
Duur cyclus |
20 minuten
|
30 minuten
|
Afgelegde afstand |
11 km
|
23,25 km
|
Pieksnelheid |
120 km/h
|
131,3 km/h
|
Gemiddelde snelheid |
34 km/h
|
46,5 km/h
|
Aantal rijfases |
2
|
4 (meer dynamische fases)
|
Rekening gehouden met opties? (voor zover van invloed op verbruik en emissies) |
Nee
|
Ja
|
Schakelen |
Vaste momenten
|
Variabele momenten, afhankelijk van de auto
|
Stilstandtijd |
24%
|
12,5%
|
De overgang van NEDC naar WLTP
Tot eind 2020 worden voor het brandstofverbruik en de CO2-emissie zowel de WLTP-waarden als de NEDC-waarden in de voertuigdocumentatie vermeld. De NEDC-waarden worden nog gebruikt om de gemiddelde uitstoot vast te stellen van in de EU geregistreerde auto's tot 2020. Sommige landen blijven deze gegevens ook nog gebruiken voor fiscale doeleinden. Vanaf 2021 worden voor alle auto's uitsluitend nog de WLTP-waarden gebruikt voor weergave van het brandstofverbruik en de CO2-emissie. Voor auto's die voor 1 september 2017 op kenteken zijn gezet, verandert er niets: hiervoor blijven de gecertificeerde NEDC-waarden van toepassing.
Verbruik en emissies van personenauto's op de weg
Daarom zullen er nog steeds verschillen blijven bestaan tussen de in het laboratorium gemeten waarden en de daadwerkelijke waarden bij gebruik van de auto op de weg. Deze verschillen komen voort uit factoren als de persoonlijke rijstijl van de bestuurder, het gebruik van comfortvoorzieningen als de airconditioning, verkeers- en weersomstandigheden, de belading, het wegtype en de onderhoudstoestand van de auto.
Gestandaardiseerd laboratoriumtests maken het echter wel mogelijk een zo reëel mogelijke indicatie te geven en verschillende auto's op een eerlijke manier met elkaar te vergelijken.
RDE-test: praktijktest op de weg
Om de werkelijke uitstoot te meten, wordt de auto uitgerust met een Portable Emission Measurement System (PEMS), een mobiel meetsysteem dat de emissiewaarden voor de belangrijkste vervuilende stoffen tijdens het rijden registreert. Deze PEMS-systemen zijn complexe apparaten waarin een geavanceerde uitlaatgastester, een weerstation, een GPS-systeem en een interface voor de boordelektronica zijn geïntegreerd. De verzamelde gegevens worden geanalyseerd om te controleren of aan de randvoorwaarden voor de RDE-rit is voldaan en de emissiewaarden binnen de gestelde normen vallen.
Als grenswaarden daarvoor gelden de maximale uitstootwaarden voor de laboratoriumtest (WLTP) vermenigvuldigd met een conformiteitsfactor. Deze conformiteitsfactor compenseert de foutmarges van de meetinstrumenten, omdat een relatief compact systeem als een PEMS niet dezelfde nauwkeurigheid en reproduceerbaarheid als een laboratoriumopstelling kan garanderen.
De RDE-test is voor NOx sinds 1 september 2017 verplicht voor alle nieuwe typegoedkeuringen en vanaf 1 september 2019 voor alle nieuw verkochte personenauto's, waarbij een conformiteitsfactor van 2,1 wordt gehanteerd. Voor fijnstofdeeltjes (PN) is de RDE-test vanaf 1 september 2018 verplicht voor nieuwe personenauto's en is de conformiteitsfactor vastgesteld op 1,5.
Wat verandert er voor de klant?
De nieuwe WLTP-test levert verbruiks- en emissiewaarden op die beter overeenkomen met de alledaagse werkelijkheid. Doordat de testcycli een betere benadering zijn van reële ritten en er rekening wordt gehouden met de specifieke technische kenmerken van verschillende modelversies en uitvoeringen, waaronder de eventueel op de auto geïnstalleerde opties, wordt het makkelijker de verbruiks- en emissiecijfers van verschillende auto's op dit vlak te vergelijken.